Nieco ponad trzy tygodnie zostały do pierwszych tegorocznych moto zawodów organizowanych w Lidzbarku Warmińskim. Tor Warmińskiego Auto-Moto Klubu zweryfikuje jak zawodnicy spędzili zimę. Zawody enduro to sprawdzian umiejętności i wytrzymałości, zarówno zawodników jak i maszyn.
W Lidzbarku Warmińskim są dwa profesjonalne tory crossowe. Jeden należy do Moto Klubu. Tu organizowane są zawody stricte motocrossowe. Na drugim torze należącym do Warmińskiego Auto-Moto Klubu ścigają się miłośnicy cross country i enduro i to właśnie tu, 27 kwietnia odbędą się wspomniane zawody.
Motocross, cross country i enduro to trzy niezwykle emocjonujące dyscypliny sportów motocyklowych, które mimo pozornych podobieństw znacznie się od siebie różnią. Motocross to najbardziej dynamiczna i widowiskowa forma rywalizacji na motocyklach terenowych. Zawodnicy ścigają się na zamkniętych torach pełnych hopek, skoków i ostrych zakrętów. Charakterystyczna dla motocrossu jest krótka, intensywna jazda, która wymaga precyzyjnego panowania nad motocyklem i doskonałej kondycji fizycznej. Tor jest z reguły usypany z ziemi, piachu i błota, co dodatkowo podnosi poziom trudności i sprawia, że wyścigi są pełne widowiskowych momentów, jak efektowne skoki i lądowania.
W cross country akcja przenosi się z zamkniętego toru na naturalne tereny — zawodnicy pokonują długie pętle w lesie, na polach czy w górach. Trasy są zróżnicowane pod względem nawierzchni i wymagają od zawodników nie tylko szybkości, ale także techniki jazdy w trudnym terenie. Czas wyścigu jest znacznie dłuższy niż w motocrossie, często wynosząc nawet kilka godzin. Zawodnicy muszą wykazać się wytrzymałością fizyczną oraz umiejętnością płynnego pokonywania przeszkód, takich jak kamienie, błoto czy strome podjazdy. W cross country liczy się nie tylko szybkość, ale także strategia i zachowanie sił na dłuższy dystans.
Enduro to z kolei najbardziej wymagająca fizycznie i technicznie dyscyplina spośród tych trzech. Trasy mogą liczyć od kilkudziesięciu do nawet kilkuset kilometrów i przebiegają przez niezwykle zróżnicowane tereny — od stromych górskich ścieżek, przez kamieniste potoki, aż po gęste lasy. Zawody enduro mogą trwać kilka godzin, a w przypadku wieloetapowych rajdów, takich jak legendarny Rajd Dakar, nawet kilkanaście dni. Motocykle enduro muszą być nie tylko wytrzymałe, ale także odpowiednio przystosowane do zmiennych warunków, z homologacją drogową i dodatkowym wyposażeniem. W tej dyscyplinie kluczowe są zarówno umiejętności jazdy w trudnym terenie, jak i wytrzymałość psychofizyczna zawodnika, który musi być gotów na wielogodzinny wysiłek w ekstremalnych warunkach.
I dlatego Crossbruk Enduro Race zawsze przyciągają liczne grono kibiców. Dodatkową atrakcją są liczne klasy, czyli kategorie zawodników. A będą to:
• PRO – zawodnicy z licencją A, B (Motocross, Enduro, Cross Country); minimalny wiek: 14 lat; motocykl od 125 ccm,
• EXPERT – zawodnicy o wybitnym poziomie umiejętności w poprzednich edycjach; minimalny wiek: 18 lat dla zawodników bez licencji (wymagane oświadczenie o stanie zdrowia),
• MASTERS EXPERT – zawodnicy z licencją oraz wyróżniający się umiejętnościami w klasie Masters; minimalny wiek: 40 lat (wymagane oświadczenie o stanie zdrowia),
• AMATOR – zawodnicy bez licencji sportowej; minimalny wiek: 18 lat (wymagane oświadczenie o stanie zdrowia),
• KOBIETY – zawodniczki bez licencji sportowej lub z licencją; minimalny wiek: 18 lat (wymagane oświadczenie o stanie zdrowia),
• MASTERS – zawodnicy bez licencji sportowej, którzy ukończyli lub kończą w danym roku 40 lat (wymagane oświadczenie o stanie zdrowia),
• MASTERS GOLD (50+) – zawodnicy bez licencji sportowej, którzy ukończyli lub kończą 50 lat w danym roku (wymagane oświadczenie o stanie zdrowia),
• JUNIOR – zawodnicy posiadający licencję A, B lub bez licencji, w wieku 14-23 lat,
• JUNIOR 85 – zawodnicy posiadający licencje lub bez licencji w wieku 10-16 lat tzw. pitbike (motocykl 2T 85 ccm lub 4T do 149 ccm).
Również trasy podzielono na trzy klasy:
• PRO, EXPERT, MASTERS EXPERT – trasa ENDURO (sekcje techniczne: podjazdy, przeszkody),
• AMATOR, KOBIETY,JUNIOR MASTERS (50+) – klasyczna trasa CROSS COUNTRY (bez podjazdów i przeszkód technicznych),
• JUNIOR 85 – krótka trasa crossowa 800m.
Crossbruk Enduro Race to gratka dla wszystkich miłośników motocykli. Warmiński Auto-Moto Klub przyzwyczaił kibiców do organizowania imprez na najwyższym poziomie, dlatego możemy być pewni, że i tym razem emocji nie zabraknie.
Głównym sponsorem strategicznym imprezy jest Budokop.
ok
(fot. Kamil Onyszk)