Burmistrz Lidzbarka Warmińskiego, Jacek Wiśniowski, poinformował mieszkańców o planach wprowadzenia stref płatnego parkowania. W internecie rozpętała się burza, jednak wiele argumentów przeciwników pomysłu opiera się na błędnych przypuszczeniach lub plotkach. Przyglądamy się temu bliżej.
Strefy płatnego parkowania (SPP) z powodzeniem funkcjonują w wielu miastach. Wszystko wskazuje na to, że zostaną uruchomione także w Lidzbarku Warmińskim. Pomysł spodobał się wielu osobom, jednak pojawiły się również głosy, że to sposób na łatanie dziury budżetowej. Jak jest naprawdę?
Pomysł wyszedł od przedsiębiorców
W godzinach szczytu parkowanie w centrum miasta bywa kłopotliwe, zwłaszcza na ulicach Poniatowskiego, Wysokiej Bramy i Konstytucji 3 Maja – to właśnie tam planowane jest wprowadzenie stref. Miejsc parkingowych jest niewiele, a większość z nich jest zajęta od rana do późnego popołudnia przez te same pojazdy, najczęściej należące do osób dojeżdżających do pracy. W efekcie potencjalni klienci nie mają gdzie zaparkować i rezygnują z usług lokalnych firm.
Przedsiębiorcy od dłuższego czasu sygnalizowali ten problem, ponieważ wpływa on negatywnie na ich dochody. Strefy płatnego parkowania miałyby skłonić kierowców do pozostawiania aut w innych miejscach, co zwiększyłoby rotację pojazdów. Warto dodać, że w pobliżu centrum miasta znajdują się duże, bezpłatne parkingi – m.in. przy ulicy Kopernika, przy budynku Urzędu Miejskiego, na ulicy Kanałowej, Lipowej czy za kamienicą amfiteatru miejskiego. Dojście stamtąd do centrum zajmuje nie więcej niż pięć minut. To właśnie przedsiębiorcy wyszli z inicjatywą utworzenia stref płatnego parkowania i przekazali ją burmistrzowi. Jednak najpierw trzeba było się do tego przygotować.
– Temat płatnych parkingów w centrum miasta powraca od lat. Zaczęliśmy od wybudowania dużych parkingów przy Urzędzie Miasta, na ulicy Kopernika i Kanałowej. Następnie wprowadziliśmy bezpłatną komunikację miejską i teraz nadszedł czas na strefy. Wprowadzimy je jeśli będzie akceptacja społeczna, Rady Powiatu jako zarządcy dróg i Rady Miasta – powiedział Burmistrz Jacek Wiśniowski.
Pół godziny lub półtorej godziny gratis
Regulamin stref zakłada, że pierwsze 30 minut parkowania będzie bezpłatne dla wszystkich. Trzy razy dłużej – czyli 1,5 godziny – będą mogli parkować posiadacze Kart Mieszkańca, których wdrażanie właśnie się rozpoczęło. Każda kolejna godzina ma kosztować 3 zł. Strefy dotyczą miejsc na pasie drogowym wspomnianych uli.
SPP mają funkcjonować od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00–17:00 na ulicach Poniatowskiego, Wysokiej Bramy i Konstytucji 3 Maja, gdzie staną parkomaty. W weekendy parkowanie będzie bezpłatne.
Czy miasto na tym zarobi?
– Utworzenie SPP wiąże się z wieloma wydatkami – zakupem, uruchomieniem i obsługą parkomatów. Strefy nie są po to, by generować przychody. Nie liczymy na znaczące wpływy do miejskiej kasy, a jedynie na pokrycie kosztów ich działania mówi burmistrz Jacek Wiśniowski. – Robimy to, aby poprawić komunikację w mieście i zwiększyć dostępność miejsc parkingowych.
Nic bez zgody mieszkańców
Włodarz podkreśla, że SPP zostaną wprowadzone tylko w przypadku pozytywnej opinii mieszkańców. W tym celu uruchomiono konsultacje społeczne online, by każdy mógł wyrazić swoje zdanie. W chwili pisania tego artykułu głos oddało 120 osób, a blisko 70% poparło utworzenie SPP.
Warto podkreślić, że strefy mogą zostać wprowadzone wyłącznie uchwałą Rady Miejskiej. Link do konsultacji jest tutaj: https://lidzbarkw.wdialogu.pl/konsultacje/ankieta/czy-jestes-za-utworzeniem-strefy-platnego-parkowania-na-ulicachks-j-poniatowskiego-wysokiej-bramy-konstytucji-3-go-maja,WG2X
Kiedy powstaną SPP?
Najpierw przeprowadzone zostaną testy, a ich wyniki będą miały wpływ na dalsze decyzje. Ostateczna realizacja zależy od wyników konsultacji oraz decyzji Rady Miejskiej. Więcej informacji powinniśmy poznać w najbliższych tygodniach.
oko