W trosce o szeroko rozumiane bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, w Komendzie Głównej Policji opracowany został plakat i ulotka zawierająca informacje o numerach telefonów obsługiwanych przez instytucje i organizacje udzielające wsparcia i pomocy młodym ludziom.
Tempo życia, postęp techniczny oraz intensywne przemiany w każdym praktycznie obszarze naszego życia, stawia przed współczesnym człowiekiem trudne wyzwania. Szczególnie młodzi ludzie, dla których szeroko rozumiany świat kreowany w Internecie jest wyznacznikiem dążeń, wyzwań, atrakcyjności, a opinia rówieśników jest bardzo ważna, nie radzą sobie z tymi oczekiwaniami. Ponadto pandemia wywołana wirusem SARS CoV-2 i związane z nią obostrzenia sanitarne, w tym obowiązek izolacji społecznej, odbiły się szczególnie dotkliwie na najmłodszych przedstawicielach naszego społeczeństwa. Psychologowie zgodnie wskazują na zauważalne konsekwencje powyższej sytuacji dla funkcjonowania społecznego młodych ludzi. Agresja, przemoc fizyczna i werbalna, mowa nienawiści w świecie realnym oraz w sieci, zachowania suicydalne stanowią ciemną stronę naszej rzeczywistości.
Sytuacja ta wymaga od podmiotów i instytucji odpowiedzialnych za najmłodszych przedstawicieli naszego społeczeństwa, w tym za ich bezpieczeństwo, podjęcia działań, które mogłyby zatrzymać te niepokojące zjawiska.
Wiele instytucji i organizacji pozarządowych prowadzi telefony zaufania. Coraz częściej, z uwagi na problemy z rozmową o trudnych sprawach, dzieci i młodzież korzystają z chatu jako sposobu komunikacji w sytuacjach kryzysowych. Część z tych telefonów dedykowana jest konkretnym sprawom. Jednakże większość telefonów zaufania adresowanych w szczególności do dzieci i młodzieży, to numery telefonów, pod które można zadzwonić w każdej sprawie, zawsze, kiedy potrzebna jest rozmowa. Może ona dotyczyć problemów z nauką w szkole, relacjami rówieśniczymi czy rodzinnymi, emocji, przyjaźni, poczuciu bezsilności, dyskryminacji, ale również kryzysu psychicznego. Telefony i chaty zaufania obsługują specjaliści – pedagodzy, psychologowie. Dzwoniąc do telefonu zaufania warto pamiętać, że jest on anonimowy, czyli nie ma potrzeby podawania imienia, nazwiska ani miejsca zamieszkania. Większość z tych numerów są to numery bezpłatne zarówno z telefonów komórkowych, jak i stacjonarnych. A część z tych telefonów obsługiwana jest całą dobę, tzn. 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę.
kpp/oko
fot. czołówkowe/pixabay