Warmia i Mazury zasługują na nowoczesne połączenia kolejowe, które połączą ludzi, miejsca pracy i turystyczne perły regionu. W Lidzbarku Warmińskim rozpoczął się dziś ważny etap działań na rzecz rozwoju komunikacji publicznej – podpisano wspólne wystąpienie samorządów w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto.
Uroczyste podpisanie dokumentu odbyło się 13 października 2025 roku w Urzędzie Miasta Lidzbark Warmiński. W imieniu społeczności lokalnych podpisy pod wystąpieniem złożyli: burmistrz Lidzbarka Warmińskiego Jacek Wiśniowski, starosta lidzbarski Dariusz Iskra, wójt gminy Lidzbark Warmiński Fabian Andrukajtis, starosta bartoszycka Elżbieta Zabłocka, burmistrz Bartoszyc Wiesław Kurach oraz wójt gminy Bartoszyce Andrzej Dycha.
Wspólne pismo skierowano do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z prośbą o podjęcie działań zmierzających do odbudowy i rozwoju linii kolejowej o kluczowym znaczeniu dla komunikacji, bezpieczeństwa i rozwoju społeczno-gospodarczego północnej Warmii. Kopie dokumentu trafią także do wicepremiera i ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, marszałka województwa warmińsko-mazurskiego Marcina Kuchcińskiego oraz do Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Podpisanie wspólnego wystąpienia to kolejny krok w kierunku przywrócenia kolei do miast i gmin regionu. Inicjatywa zyskała szerokie poparcie mieszkańców – pod petycją w tej sprawie zebrano 3463 podpisy. To wyraźny głos społeczności Warmii i Mazur, opowiadającej się za przywróceniem połączeń kolejowych, które stanowiłyby realną alternatywę dla transportu samochodowego.
Jak podkreślają sygnatariusze porozumienia, odbudowa linii Bartoszyce – Lidzbark Warmiński – Dobre Miasto to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale również w ludzi, w ich przyszłość i równe szanse rozwoju. „To odtworzenie przerwanego krwioobiegu komunikacyjnego Warmii” – mówi burmistrz Jacek Wiśniowski. „Krótki odcinek, a ogromny efekt – społeczny, gospodarczy i obronny” – dodaje starosta lidzbarski Dariusz Iskra.
Wspólne działania samorządów wpisują się w założenia projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej, który po 2035 roku ma stać się jednym z filarów nowoczesnego transportu w Polsce. Inicjatywa pokazuje, że współpraca lokalnych władz może realnie wpływać na przyszłość regionu i przyczyniać się do jego zrównoważonego rozwoju.
Kamil Onyszk
(fot. UM)